Claims
In totaal zijn in 2022 vier claims ontvangen, deze zijn behandeld door MediRisk. In twee claims is aansprakelijkheid afgewezen, de overige twee claims worden beoordeeld.
In Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis zijn dit jaar 203 klachtonderdelen behandeld. Een derde deel van deze klachtonderdelen had betrekking op het medisch en/of verpleegkundig handelen. Een meerderheid van deze klachten is geregistreerd onder de noemer ‘onjuiste/onvoldoende behandeling’.
In de thuis- en ouderenzorg dienden 70 klagers een klacht in, zij stelden in totaal 75 klachten aan de orde. Van deze klachten zijn er 37 niet door de cliënt zelf, maar door familieleden van cliënten ingediend.
De klachtenonderzoekscommissie CuraMare heeft één klacht in 2022 behandeld, de commissie heeft hierover uitspraken gedaan. Op basis hiervan zijn aanbevelingen ter verbetering uitgebracht. Na afronding van de klachtenprocedure heeft een gesprek plaatsgevonden tussen de raad van bestuur, de vakgroepvoorzitter en de klagers, waarbij de klagers geïnformeerd zijn over de verbetermaatregelen.
In totaal zijn in 2022 vier claims ontvangen, deze zijn behandeld door MediRisk. In twee claims is aansprakelijkheid afgewezen, de overige twee claims worden beoordeeld.
Meer weten over hoe zorgvuldig wij klachten afhandelen? https://www.curamare.nl/overcuramare/klachten
Er is in 2022 één geschil aanhangig gemaakt bij de geschillencommissie zorg (waarbij ZVGO is aangesloten). De hoorzitting vond 8 december 2022 plaats, de bindende beslissing wordt in 2023 verwacht. Er zijn geen geschillen aanhangig gemaakt bij de geschillencommissie waarbij Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis is aangesloten.